În octombrie 2024, spectatorii concertului Orchestrei Simfonice din Dresda vor avea parte de un spectacol neobișnuit. În cinstea celei de-a 25-a aniversări a colectivului, muzicienii de pe scena Sălii Festivalului Hellerau din Dresda vor fi dirijaţi de un robot. Prima parte a concertului, intitulată „Roboter. Sinfonie”, va fi condusă de celebrul dirijor german Michael Helmrath. După pauză, acesta va preda ștafeta colegului său – robotul „MAiRA Pro S”.
Acest miracol tehnologic, simbolizând, așa cum sugerează și numele, o anumită feminitate, constă în trei mâini capabile să coordoneze interpretări muzicale complexe, care depășesc puterea unui dirijor uman, scrie Leipziger Volkszeitung.
Directorul orchestrei simfonice a reușit să recruteze pentru acest proiect specialiști din cadrul clusterului de excelență CeTI (Centre for Tactile Internet with Human-in-the-Loop) de la Universitatea de Tehnologie din Dresda. Acolo, dirijorul electronic învață în prezent cum să bată măsuri și să arate dinamica.
Ideea de a încredința conducerea orchestrei unui robot i-a venit directorului Orchestrei Simfonice din Dresda, Markus Rindt, în urmă cu 20 de ani.
Cu toate acestea, așa cum a declarat el într-unul dintre interviurile sale, aceasta era o pură utopie, posibilitățile tehnice moderne nici măcar nu erau visate.
La acea vreme, existau deja roboți industriali, dar nu existau mașini concepute special pentru interacțiunea și dirijarea oamenilor.
Dirijorul robot „MAiRA Pro S” a fost creat în colaborare cu Universitatea Tehnică din Dresda. Markus Rindt a decis în mod deliberat să nu folosească inteligența artificială pentru a controla dirijorul mecanic. În prezent, oamenii îl învață îndemânarea.
Mișcările sunt simulate și transmise mașinii, folosind o mănușă specială pentru a urmări mișcările unui dirijor obișnuit.
Braţele robotului, datorită celor șapte „articulaţii” care le alcătuiesc, pot acţiona foarte lin şi vor trebui să reproducă cu acurateţe în timpul concertului tot ceea ce au învăţat cu o zi înainte.
Pentru spectacol este programată o piesă muzicală complexă „#kreuzknoten” de Wieland Reissmann. „MAiRA Pro S” va dirija cu toate brațele – trei la număr – orchestra divizată, care urmează să cânte simultan la tempo-uri diferite.
Două dintre cele trei brațe vor conduce orchestra prin tempo-uri suprapuse. O jumătate dintre muzicieni vor începe să cânte încet și apoi să accelereze, în timp ce cealaltă, dimpotrivă, va încetini. Din cauza acestei caracteristici ritmice, este imposibilă dirijarea „#kreuzknoten” de către o singură persoană – a explicat Rindt, într-un interviu pentru ziarul Leipziger Volkszeitung.
Cum va suna acest complex, cu trei secțiuni orchestrale cântând împreună în metri și tempouri diferite, îndepărtându-se ritmic una de cealălaltă pentru a se reîntâlni în cele din urmă, se va auzi, în curând, la Dresda.