Campania prezidențială din Moldova: Frica și mânia, emoțiile care au condus alegerile din 2024

Campania prezidențială din 2024 din Moldova a fost marcată de o utilizare intensă a strategiilor emoționale, iar frica s-a dovedit a fi emoția dominantă, potrivit unui sondaj realizat de compania Intellect Group. Maia Sandu, candidatul partidului de guvernământ, a reușit să impună o agendă bazată pe teme de polarizare și teama de amenințări externe, mobilizând astfel un important segment al electoratului proeuropean.

Sondajul, realizat în perioada campaniei, arată că frica a devenit principalul factor emoțional care a influențat nu doar alegătorii, dar și opoziția. Potrivit datelor, 38,2% dintre respondenți au identificat frica ca emoția dominantă a campaniei. În acest context, Maia Sandu a utilizat referendumul privind modificarea Constituției, prezentat ca un vot pentru integrarea Moldovei în Uniunea Europeană, pentru a întări sprijinul în rândul susținătorilor proeuropeni și a crea presiune asupra opoziției.

„Referendumul a fost un simbol al susținerii procesului de eurointegrare și a avut rolul de a mobiliza electoratul proeuropean, în ciuda riscurilor politice și sociale asociate cu această decizie”, se arată într-un comunicat al Intellect Group. Campania a pus accent pe amenințările externe, incluzând teama de „agenți Kremlin” și de escaladarea războiului din Ucraina, ceea ce a consolidat retorica fricii.

Reacția opoziției a fost, însă, mai puțin eficientă. În loc să propună alternative pozitive, candidații opoziției au adoptat aceeași retorică a fricii, concentrându-se pe criticile la adresa Maiei Sandu. Doar câțiva dintre aceștia au încercat să construiască o campanie bazată pe speranță și motivație, dar aceștia au avut un impact redus în fața atmosferei generale de frică.

De asemenea, sondajul a relevat și altele emoții importante: mânia, care a fost exprimată de 24,5% dintre respondenți, reflectând dezamăgirea electoratului și incapacitatea opoziției de a canaliza această emoție într-un mod constructiv. Speranța și motivația au obținut scoruri mult mai scăzute, de doar 15,2%, respectiv 10,2%, ceea ce subliniază eforturile slabe ale tuturor candidaților în promovarea unei agende pozitive.

În acest context, Maia Sandu a reușit să impună strategia fricii în fața opoziției, reducându-le opțiunile de a dezvolta inițiative care ar fi putut inspira electoratul. Conform rezultatelor sondajului, frica a slăbit încrederea în procesele democratice, fiind menționată de 11,5% dintre respondenți ca un factor care a contribuit la polarizarea socială în perioada campaniei.

Pentru cei interesați de cum pot naviga în această realitate politică complexă, Intellect Group oferă recomandări personalizate pentru construirea unei strategii de succes în viitoarele campanii.

intellect groupsondaj
Comments (0)
Add Comment