Astăzi a avut loc prezentarea metodologiei de calculare a tarifelor pentru călătoria în transportul public din municipiul Chișinău.
Studiul a fost elaborat de compania AO Business Consulting Institute, în baza serviciilor contracte de Direcția transport public și căi de comunicație.
La cererea Direcției de Transport Public și Căi de Comunicare din cadrul Primăriei Chișinău, compania AO Business Consulting Institution a realizat o formulă de revizuire a prețurilor la transportul public din capitală, asta după ce timp de 12 ani acesta nu a fost majorat niciodată. Membrii comisiei au propus o formulă de referință, din care se regăsește salariul mediu pe economie, dar și rata inflației, cu o revizuire a prețurilor o dată la 2 ani. Astfel, prețul propus de către membrii comisiei este de 6 lei pentru o călătorie atât la troleibuz cât și la autobuz.
„Prețurile de cost în transportul public, este de 7 lei la RTEC, iar la parcul de troleibuze de 19 lei. Cumulativ, prețul de cost este de 8,6 lei. Doar în 2022 vor fi alocate 700 de milioane de la bugetul municipal, pentru subvenționarea acestor două parcuri. Raportat la salariu, tarifele actuale la transportul public sunt cele mai mici în comparație cu Riga, Cluj sau Vilnius”, au declarat responsabilii.
La rândul său, viceprimarul capitalei Ilie Ceban a subliniat că dacă în următoarele 2-3 luni nu se ajustează, RTEC cât și PUA riscă să între în faliment. „Dacă nu vom ajusta tarifele, noi riscăm la 1 miliard de lei care vor trebui compensate. Noi riscăm să băgăm în faliment aceste 2 întreprinderi. Înțelegem că există o parte politică în acest proces. Este foarte import să se realizeze cât s-a investit și cât se investește. Toate aceste investiții trebuie să fie susținute în continuare. Noi am investit în modernizare, cât și în modernizarea parcurilor. Noi avem nevoie de ajustare stringentă. Dacă nu o facem timp de 2-3 luni, interprinderile vor intra în faliment. Mai ales, dacă ținem cont de majorările la combustibil și energie electrică. Cum să economisim la transportul public? Asta ar însemna ca să nu scoatem la rută unitățile, iar șoferii să stea acasă, iar noi să batem din palme, nu, nu asta e soluția”, a declarat Ceban.
Responsabilii au mai precizat că miza acestor majorări este cultivarea călătorilor să cumpere abonamente, prețul pentru care va genera un preț per călători mult mai mic. Spre exemplu, dacă persoanele vor procura un abonament pentru jumătate de an, atunci prețul pentru o călătorie va fi doar de 2,7 lei.
„Se dorește creșterea numărului de persoane care vor procura abonamente, extinderea persoanelor care să beneficieze de reduce la transportul public, dintre care elevii, studenții, familiile cu mulți copii, profesorii și alte cadre didactice. Astfel, s-a pus acceptul pe abonamentele de o lună, de 3 luni și cele de 6 luni, prețul care variază în funcție jobul deținut. Pentru cei care cumpără abonamente, tariful nu va fi majorat așa de tare.
În același timp, elevii de până în clasa a 4, în jur de 40 de mii de elevi și peste 200 de mii de pensionari vor circula gratuit”, a punctat membrii comisiei.
Mai mult, se dorește ca pentru suburbii să un tarif unic atât pentru o singură călătorie, cât și pentru abonamente.
La rândul său, specialistul în economie, Veaceslav Ioniță, a declarat că în 30 de ani vede o abordare corectă în gestionarea situației și politicul de obicei a încurcat la ajustarea tarifelor care sunt stringente.
Ioniță propus ca o dată la 5 ani să se revadă și valoare de referință, în baza căreia se va face și ajustările de prețuri. Mai mult, acesta a propus că dacă în baza valorii de referință tariful nu se majorează, atunci să se revină anul viitor la un recalcul, dar nu iarăși peste 2 ani.
Viceprimarul Ilie Ceban a subliniat că vor fi făcute mai multe tabele de divergențe, în care se vor regăsi cele mai bune formule.