Problema migrației masive a populației din sate către municipiul Chișinău, care pune o presiune tot mai mare pe infrastructura socială a Capitalei, în special pe sistemul educațional, a fost recent în centrul dezbaterilor purtate de Blocul „Alternativa”. Profesorii din Chișinău semnalează o creștere constantă a numărului de copii în grădinițe și școli, concomitent cu o scădere a numărului cadrelor didactice. Această situație a fost abordată în cadrul evenimentului „La sfat cu cetățenii”, unde lideri politici au discutat despre provocările actuale și soluțiile posibile.
Ion Ceban, Primarul General al municipiului Chișinău, a evidențiat eforturile Primăriei în contextul acestei presiuni demografice. „Primăria Chișinău este singura instituție din țară care construiește grădinițe de la zero,” a declarat Ceban. El a menționat, de asemenea, redeschiderea unui liceu închis în 2012, instituție care acum este „unul dintre cele mai performante din regiune.” Primarul a adăugat că Primăria a deschis noi grupe în grădinițe și a extins școli, continuând să investească în educație. Totuși, Ceban a recunoscut că eforturile la nivel local nu sunt suficiente. „Acest efort trebuie replicat la nivel național, nu doar în Chișinău,” a subliniat el, pledând pentru o abordare mai amplă la nivel de țară pentru a face față exodului rural.
Mark Tkaciuk, reprezentant al Blocului ALTERNATIVA, a prezentat viziunea formațiunii sale pentru soluționarea crizei din educație. „Blocul ALTERNATIVA propune un program amplu și durabil de redresare a situației din Educație,” a afirmat Tkaciuk. Acest program include „formarea cadrelor didactice pentru toate nivelurile – preșcolar și școlar.” Tkaciuk a accentuat importanța fundamentală a anumitor profesii în societate, declarând că „în Republica Moldova, aceste profesii trebuie să fie: profesorul și medicul.” Această declarație subliniază necesitatea unei reevaluări a priorităților profesionale și o investiție în resursele umane esențiale.
Ion Chicu a exprimat o critică fermă la adresa politicilor guvernamentale în domeniul educației, susținând că lipsește o strategie clară de stat. „Nu avem o politică de stat care să pună profesorul și intelectualul în centrul vieții sociale,” a declarat Chicu. El a atras atenția asupra unei contradicții evidente: cadrele didactice sunt „chemate la discursuri politice în ajunul alegerilor,” dar în același timp „nimeni nu le întreabă de ce salariul lor, în 2025, este mai mic decât în 2020.” Chicu a concluzionat că „atât timp cât statul nu-și va construi politicile în jurul intelectualului, nu vom putea vorbi despre un viitor sănătos pentru această țară,” subliniind necesitatea unei reevaluări a priorităților naționale pentru a asigura un viitor prosper și echitabil.