Deputatul PAS, Radu Marian, se face vinovat de scumpirea benzinei și motorinei. Parlamentarul este autorul modificărilor Legii privind piața produselor petroliere, care au dus la scumpirea de aproape două ori a carburanților. Pliante cu imaginea lui Radu Marian și informații despre prevederile proiectului de lege pe care l-a elaborat au fost împărțite șoferilor, la mai multe benzinării din Chișinău.
Printre modificările propuse, în 2021, de deputatul PAS, Radu Marian, împreună cu colegii săi de partid, Vladimir Bolea și Sergiu Lazarencu, se numără inclusiv reglementarea zilnică a prețurilor pentru produsele petroliere, fapt ce a dus la scumpirea fără precedent a carburanților.
Radu Marian spunea atunci că modificările proiectului de lege, elaborat de el, va ameliora tulburările de pe piața produselor petroliere. În realitate, însă, situația din acest domeniu a devenit și mai tulbure, iar cetățenii au foarte mult de suferit. În plus, scumpirea carburanților a generat efecte în lanț, în urma cărora prețurile pentru alte produse și servicii au crescut considerabil.
Potrivit experților economici, printre care și Veaceslav Ioniță, decizia de a reglementa zilnic prețurile pentru produsele petroliere a fost cea mai proastă și neinspirată.
„Așa ceva nu veți găsi nicăieri în lume, iar această reglementare nu are nimic în comun cu formarea corectă a prețurilor și protejarea cetățenilor de abuzurile companiilor petroliere. Moldova trece printr-o criză a creșterii prețurilor fără precedent în ultimii 20 de ani”, a scris expertul economic, Veaceslav Ioniță pe blogul său.
Liderul Partidului „ȘOR”, Ilan Șor, a prezentat mai multe soluții care permit ieftinirea carburanților. Mai exact, el a propus instituirea monopolului de stat la importul produselor petroliere, dar și crearea unei rețele de benzinării de stat, care să le asigure concurență rechinilor de pe piața petrolieră.
De asemenea, Ilan Șor a propus reducerea cu 50% a accizelor pentru benzină și motorină, precum și a cotei TVA de la 20 la 8 la sută. Calculele arată că, în cazul adoptării unei astfel de măsuri, prețul benzinei și motorinei ar scădea cu aproape 20%.
Un demers în acest sens a fost expediat în adresa Comisiei Naționale pentru Situații Excepționale, pentru a lua de urgență o decizie privind scăderea prețurilor pentru carburanți. Într-un răspuns expediat deputatului Partidului „ȘOR”, Marina Tauber, de către secretarul de stat al Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Lilia Dabija, se menționează că acordarea unei cote reduse pentru carburanți va duce la creșterea deficitului bugetar, motiv pentru care această măsură nu poate fi aplicată. Prin urmare, povara scumpirii carburanților rămâne, în continuare, pe seama cetățenilor.