Controversata taxă de 9 euro aplicată pentru fiecare pasager urmează să fie redusă, dar nu anulată, susţine premierul Dorin Recean.
„Trebuie să vedem cum reducem taxa de 9 euro. În maxim o lună trebuie să avem acest lucru rezolvat”, a declarat Recean în debutul ședinței Guvernului, transmite democracy.md cu referire la Mold-street.com.
Luni, 3 aprilie, şi preşedinta statului a solicitat să fie revizuită taxa de 9 euro per pasager, în sensul reducerii maxime a acesteia.
În acelaşi timp, unui deputaţi PAS au afirmat că această taxă va fi anulată, iar eliminarea ei ar fi şi o condiţie pentru venirea în Republica Moldova a unor companii low-cost.
Menţionăm că această taxă (de modernizare, cum e denumirea originală) a fost introdusă în Moldova încă în anul 1999, conform practicilor internaționale şi recomandărilor ICAO, şi inițial constituia 10 dolari, ulterior – 14 dolari, iar din 2007 – 9 euro.
Contractul de concesiune, încheiat în august 2013, a menținut toate taxele existente, inclusiv taxa de 9 euro, iar acest lucru a fost şi o recomandare şi din parte unor experţi internaţionali.
De notat că după o serie de modificări în legislaţie, din anul 2020 jumătate din încasările din această taxă de 9 euro ajung în bugetul de stat, în aşa-zisul Fond special de susținere a populației.
De exemplu, anul trecut în bugetul de stat din această taxă au fost încasate 99,3 milioane lei, iar în 2021 – 88,36 milioane lei.
Datele Fiscului relevă că, în primele două luni ale acestui an, din această taxă au fost încasate circa 12 milioane lei, iar la finele lunii martie Avia Invest avea o restanţă de 1,1 milioane lei la această taxă.
Astfel, dacă Guvernul va decide eliminarea acesteia, va trebui să caute altă sursă de venit pentru a acoperi cele circa 100 milioane lei planificate a fi încasate în acest an şi destinate susţinerii populaţiei sărace.
Amintim că Aeroportul Internațional Chișinău a fost concesionat pe 30 august 2013, firmei Avia Invest. Pe 27 martie 2023, el a fost întors în gestiunea integrală a statului.