Comisia de Evaluare a Judecătorilor a transmis Parlamentului Republicii Moldova raportul său anual de activitate. Documentul reflectă activitatea desfășurată în baza celor trei legi care reglementează procesul de evaluare externă, evidențiind totodată principalele realizări, provocări și perspective.
Potrivit Comisiei de Evaluare a Judecătorilor, de la lansarea activității, Comisia a recepționat 152 de subiecți, dintre care 49 de evaluări au fost finalizate în perioada de raportare, transmite democracy.md cu referire la Știri.md.
De menționat că, un proces de evaluare poate dura între trei și 14 luni, timp în care sunt analizate mii sau zeci de mii de pagini de informație. Rata de promovare în rândul celor 49 de evaluări încheiate în perioada de raportare este de 61%.
Cele mai frecvente motive de nepromovare au vizat integritatea financiară – în 15 cazuri, subiecții nu au corespuns acestui criteriu stabilit de lege, în 12 dintre acestea fiind identificate diferențe dintre averi, venituri și cheltuieli (avere inexplicabilă). Într-un caz, valoarea averii inexplicabile a depășit 1,5 milioane de lei. A fost, de asemenea, constatat un caz de neplată a impozitelor.
În ceea ce privește integritatea etică, au fost identificate 12 cazuri de necorespundere cu acest criteriu. În patru dintre acestea, subiecții au emis acte arbitrare contrare normelor imperative ale legii și încălcarea regimului juridic al conflictelor de interese.
Alte abateri au inclus încălcări ale codurilor de etică și conduită, profesionale și nerespectarea regimului juridic al incompatibilității și declarării averii.
Pe parcursul activității, Comisia a fost parte în 16 litigii judiciare. În nouă dintre acestea, Comisia a avut câștig de cauză la Curtea Supremă de Justiție, iar șapte sunt încă pendinte. Totodată, patru membri ai Comisiei au fost citați într-un proces intentat împotriva Parlamentului de către un subiect al evaluării.
Raportul atrage atenția asupra unor dificultăți care afectează procesul de evaluare. Una dintre acestea este existența a trei legi distincte (Legile 26/2022, 65/2023 și 252/2023) ce reglementează procedurile de evaluare. Acest fapt generează provocări în ceea ce privește coerența normativă și incertitudinea juridică. Apar situații când subiecții evaluați – judecători, procurori, avocați sau cadre universitare – pot fi supuși evaluării simultane sau succesive în baza unor criterii diferite.
În perioada următoare, Comisia își propune să finalizeze toate evaluările aflate în desfășurare și să inițieze evaluarea tuturor judecătorilor în funcție din instanțele de fond, care intră sub incidența procesului de vetting. Totuși, numărul total al candidaților care vor fi recepționați pentru evaluarea în vederea ocupării funcțiilor vacante rămâne greu de estimat.
Raportul integral este public și poate fi consultat pe pagina web oficială a Comisiei.
Abonează-te la canalul nostru Telegram pentru știri actualizate direct pe telefonul tău!