Mecanismul pre-vetting nu a reușit în nicio țară din lume și este la limita principiilor de independență a justiției. Declarația a fost făcută de fostul secretar de stat al Ministerului Justiției, Nicolae Eșanu, la postul de televiziune NTV Moldova. Juristul a declarat că această procedură, prevăzută în legea votată de majoritatea PAS, este abia la faza experimentală.
”Nu există nicio țară din lume, dar niciuna, în care ar fi reușit acest pre-vetting. Este un mecanism în construcție. A apărut ca o soluție de avarie în țările în care existau probleme sistemice fundamentale, când instrumentele obișnuite nu permiteau să schimbe lucrurile, s-au gândit la o formulă care acum este testată în mai multe țări. Nu este exclus că ne vom trezi după ce va finaliza în Albania, Ucraina, o să spunem: ne scuzați”, a declarat Eșanu.
Fostul viceministrul al Justiției mai spune că procedura de verificare a integrității judecătorilor și procurorilor votată de PAS atentează la principiul inamovibilității acestor actori din sistemul de drept.
”Mecanismul de vetting este la limita principiilor de independență a justiției, la nivel național și internațional. O problemă serioasă. La noi, cu regret, nu se discută. Toată lumea face trimitere la Albania, dar nimeni nu se uită că acolo mecanismul de vetting a fost promovat printr-o lege de amendare a Constituției. Este un capitol separat în Constituție. Ceea ce rezolvă o problemă de inamovibilitate a judecătorilor, pentru că atunci când vii cu mecanisme prin care să ușurezi plecarea lor din sistem automat se pune problema că atentezi la principiul inamovibilității judecătorului, problema când introduci mecanismele de control care intră în situația familială, patrimonială a persoanei, se pune problema respectării dreptului la viața privată, a dreptului la proprietate”, a menționat juristul.
Nicolae Eșanu a mai declarat, la NTV Moldova, că o schimbare veritabilă în justiție va avea loc doar atunci când va fi un consens larg. Juristul a menționat că PAS trebuia să invite opoziția parlamentară să participe din start la elaborarea proiectului, dar nu la final când urma să fie dat votul pentru lege.
”Dacă vrei să ai un consens larg, trebuie să începi discuțiile din start. Asta ar fi situația: să decidem cu cineva în comun cum facem casa, dar eu am ridicat-o sus și îl chem să vină când eu vopsesc pereții și îi spun: fii de acord că această casă reprezintă viziunea pe care noi o avem în comun. E total fals. Trebuie din start să negociezi cum va fi fundamentul, pereții. Dar în momentul în care spui: eu am elaborat un proiect, sunteți sau nu de acord, sau ceva mai schimbăm. Dacă cineva crede că așa se asigură consensul, înseamnă că el habar nu are ce înseamnă consens”, a spus Eșanu.