Peste 150 de transportatori de pasageri din Republica Moldova şi-au parcat, ieri-dimineaţă, vehiculele în Piaţa Marii Adunări Naţionale din Chişinău în semn de protest, nemulţumiţi de prevederile noului Cod Rutier.
Ei spun că modificările aduse legii ar contravine practicilor europene şi le-ar afecta grav activitatea. De cealaltă parte, autorităţile susţin că noile prevederi vor face transportul public mai accesibil și mai sigur pentru cetățeni, transmite democracy.md cu referire la tvrmoldova.md.
Într-o reacţie pe pagina sa de Telegram, deputatul PAS Radu Marian, afirmă că printre protestatari s-ar infiltra şi persoane care ar avea legături cu gruparea criminală Șor.
Una dintre prevederile legii, cu care transportatorii nu sunt de acord, se referă la faptul că şi primăriile pot înfiinţa rute de transport pasageri, pe care firmele din domeniu riscă să lucreze în pierdere.
Veaceslav Găină, director, companie de transport. „Suntem nemulţumiţi că într-un sat unde este un primar cu trei locuitori, are dreptul să deschidă rute unde vrea şi cum vrea şi mai sunt multe care sunt. În două cuvinte pot să vă mai spun că acesta e începutul protestelor”.
O altă nemulţumire se referă la scăderea intervalului între cursele interraionale de la 30 la 15 minute.
Virgil Tudorache, manager în transportul de pasageri. „Cum spun conducătorii noştri auto, o să ducem aer, pur şi simpu, fiindcă pasageri cu părere de rău sunt tot mai puţini şi mai puţini şi o să se întâmple ca la aceiaşi oră să se pornească mai multe unităţi de transport şi o să ducă câte doi pasageri”.
Noul Cod Rutier mai prevede că vehiculele pentru transportul de pasageri nu pot fi folosite mai mult de opt ani de zile, condiţie aproape imposibil de îndeplinit, spun transportatorii.
Iurie Plămădeală, şofer. „Da cu ce să le procuri?. Dumneavoastră puteţi să faceţi o investigaţie pe intern şi să vă urcaţi într-o unitate de transport, în oricare direcţie s-ar duce şi făceţi o verificare câţi călători duce, cât se consumă la motorină, cât merge la întreţinerea maşinii şi vedeţi cu ce rămâne stăpânul unităţii şi vedeţi cum poţi să acumulezi banii ceia ca să o repair, ne mai vorbind să o schimbăm”!.
Anatolie Munteanu, reprezentat, Asociația Patronală a Profesioniștilor din Transporturi „Transportatorul”. „Situaţia este extrem de gravă. De la 1 ianuarie s-au majorat impozitele cu 40 % pe loc drept. Statul câştigă mai mult, noi ajungem în situaţia că trebuie să majorăm tarifele. Tarifele noi nu vrem să le majorăm. Oamenii nu au de unde să plătească bani deoarece la noi miniştri nu merg”.
Președintele Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto, Oleg Alexa, spune că a fost înaintă o petiţie comisarului european pentru Transporturi, Adina Vălean.
Oleg Alexa, preşedintele, Asociaţia Patronală a Operatorilor de Transport Auto. „Şi iată am primit un răspuns că acum la nivelul acesta, la etapa aceasta Comisia nu poate interveni în procesul legislativ ţinând cont de dreptul suveran a Republicii Moldova, dar Comisia va urmări acomodarea sau mai bine zis perfecţionarea legislaţiei noastre în domeniul transporturilor în aşa fel încât legislaţia aceasta să corespundă IQS-ului European”.
Într-o postare pe pagina sa de Telegram, deputatul Radu Marian, spune că revendicările transportatorilor vor fi analizate de guvernanţi. El susţine, însă, că printre protestatari s-ar putea infiltra persoane care ar avea legături cu gruparea criminală Şor şi care ar putea lansa unele provocări.