DOC // Demolarea gardului de la Președinție, o propunere populistă, neîntemeiată și negîndită
14 Ianuarie 2021 13:15
În campania electorală, Maia Sandu a declarat că scoaterea gardului este o acțiune importantă și pentru demolarea lui nu e nevoie să faci multe cercetări și analize.

La doar două luni distanță, tot ea, afirmă că deja demolarea nu mai este o prioritate și sînt necesare anumite evaluări, cercetări pentru a pune în aplicare această promisiune pe cît de stupidă pe atît de costisitoare.

Dar, după cum s-a obișnuit, excelența minte și pasează vina pe altcineva, mai concret pe evidența contabilă, pentru a se eschiva de la îndeplinirea promisiunii.

Doamna Președintă minte atunci cînd afirmă că nu a existat o evidență contabilă la instituția prezidențială, dovada acestui fapt este Hotărîrea Curții de Conturi nr. 64 din 20 noiembrie 2019 cu privire la Raportul auditului rapoartelor financiare ale Aparatului Președintelui Republicii Moldova încheiat la 31 decembrie 2018 prin care s-a constatat că Rapoartele financiare ale Aparatului Președintelui Republicii Moldova, oferă, sub toate aspectele semnificative, o imagine corectă și fidelă la situația din 31 decembrie 2018, în conformitate cu cerințele normelor de contabilitate și de raportare financiară în sistemul bugetar din Republica Moldova.

Cu referire la faptul că costul gardului a fost inclus în costul total al imobilului, (de fapt asta e dilema la moment) sugerăm doamnei Sandu să consulte ordinele Ministerului Finanțelor în privința normelor metodologice privind evidența contabilă și raportarea financiară în sistemul bugetar pentru a afla că evaluarea bunurilor primite cu titlu gratuit, la data intrării în patrimoniu instituției, se face conform datelor din documentele primare. Deci instituția prezidențială a înregistrat în evidența contabilă datele transmise de Cancelaria de Stat, care, probabil, nu și-a putut imagina la acel moment că cineva va dori să demoleze gardul, a cărui costuri de fabricare și instalare se estimează cu o sumă destul de mare.

Referindu-ne la costul lucrărilor de fabricare și instalare a gardului, informație pe care nu o poate evalua acum șefa statului, îi aducem la cunoștință instituția prezidențială a solicitat Cancelariei de stat în repetate rînduri această informație, dar nu a primit-o. Mai mult ultima încercare a fost în septembrie 2019, însă Andrei Spînu Secretarul general al Guvernului la acel moment a remis doar o copie a procesului verbal al grupului de lucru constituit pentru evaluarea stării clădirii Preșidenției anterior transmiterii edificiului la balanța APRM, fără anexele în care erau descrise și devizele de cheltuieli a lucrărilor. Deci pentru a afla această informație doamna Sandu nu trebuie decît să-l întrebe pe subalternul său, sau să facă un demers la Guvern.

Totuși pentru a ușura munca Președintei, pe lîngă faptul ca-i sugerăm mai întîi să studieze ce înseamnă evidența contabilă în instituțiile publice, aducem la cunoștința societății că doar lucrările de instalare a gardului (nu și de fabricare a acestuia) în anul 2009 au costat aproximativ 266 mii lei. Deci lucrările de demontare ar costa cam tot atîta, mai ales dacă luăm în calcul și puterea de cumpărare la 12 ani distanță.

În final, concluzionăm că chiar și așa o promisiune minoră ca demolarea gardului, a fost una populistă, neîntemeiată și negîndită. Astfel, acum Doamna Sandu spune simplu ”Cine s-ar fi gîndit !”.

Comentarii: 0  
 
TAGURI